Veelgestelde vragen over de kraamtijd en kraamzorg
Als je net zwanger bent, komt er veel op je af. Je moet van alles regelen en waarschijnlijk komen er steeds weer nieuwe vragen opzetten. In dit overzicht geven we je alvast antwoord op een aantal van de meest gestelde vragen over onze kraamzorg.
Hoe kan ik gebruik maken van 'Mijn de Waarden'?
Als je je via de website aanmeldt, ontvang je automatisch via een e-mail een link. Als je je telefonisch of via je zorgverzekeraar aanmeldt, moet je je nogmaals via de website aanmelden. Je kiest de tweede optie ('ik ben een nieuwe klant') en vult de gevraagde gegevens in. Ons systeem herkent je gegevens en maakt zo de juiste match met de gegevens die via je zorgverzekeraar zijn aangeleverd of zijn ingevoerd na de telefonische aanmelding. Je ontvangt dan via een e-mail een link voor 'Mijn de Waarden'.
Hoe kom ik aan bedverhogers, ondersteek en andere benodigdheden?
Bedverhogers en andere benodigdheden kun je eenvoudig bij ons bestellen. De spullen worden gratis bij je thuisbezorgd en later weer opgehaald. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Waar kan ik het kraampakket en andere benodigdheden voor de bevalling en kraamtijd kopen?
Het kraampakket en alle benodigdheden tijdens en na de bevalling, bestel je eenvoudig via onze webshop. Bekijk onze babyuitzetlijst voor een handig overzicht van alle babybenodigdheden.
Hoeveel uur kraamzorg krijg ik?
Dit is afhankelijk van de indicatiestelling. Tijdens het intakegesprek wordt door de consulente het aantal uur kraamzorg vastgesteld. De basiszorg biedt 49 uur kraamzorg. Bij aanvang of tijdens de kraamperiode kan dit aantal uren worden bijgesteld, doordat je situatie op dat moment anders is dan verwacht. Lees hier meer over het aantal uur kraamzorg, de kosten van kraamzorg en de zorgverzekering.
Ik ga in het ziekenhuis bevallen, hoe gaat het dan verder?
Als je in het ziekenhuis of in een geboortecentrum bent bevallen en je weet wanneer je naar huis mag, bel je onze bevallingslijn: 088 - 130 1718. Je kunt ons 24 uur per dag zeven dagen per week bereiken. Wij geven indien hiervoor capaciteit is opstartzorg in de avond en de nacht. De opstartzorg is minimaal 2 uur. Mocht er geen capaciteit zijn kun je gebruik maken van de BabyManager app of onze instructiefilmpjes te volgen.
Mijn zorgverzekeraar regelt de inschrijving bij een kraamzorgorganisatie. Hoef ik nu verder niets te doen?
Het gebeurt geregeld dat een zorgverzekeraar te laat is met de inschrijving van een cliënt. Ons advies: houd dit zelf goed in de gaten. Neem tijdig contact op met je zorgverzekering en wacht op een schriftelijke bevestiging.
Wanneer bel ik voor een kraamverzorgende als de bevalling begint?
De verloskundige of huisarts bepaalt wanneer het tijd is om te bellen voor een kraamverzorgende. Ons telefoonnummer is: 088 - 130 1718
Wie bel ik als ik vragen heb en de kraamverzorgende al naar huis is?
Bij problemen en vragen kun je ons 24 uur per dag bellen. Ons telefoonnummer is: 088 - 130 1718. Ook kun je contact opnemen met je verloskundige.
Als ik een meerling krijg, krijg ik dan langer kraamzorg?
Indien je in verwachting bent van een twee- of meerling, worden tijdens het intakegesprek de extra uren kraamzorg berekend. Na de ziekenhuisopname vindt er een herindicatie plaats en kan het aantal kraamzorguren worden aangepast aan jouw situatie. Daarnaast kun je altijd zelf extra kraamzorguren inkopen tegen het geldende uurtarief.
Ik ga voor een keizersnede naar het ziekenhuis, krijg ik daarna nog kraamzorg?
Indien je baby met een keizersnede wordt geboren, worden tijdens het intakegesprek de extra uren kraamzorg berekend. Na de ziekenhuisopname vindt er een herindicatie plaats en kan het aantal kraamzorguren worden aangepast aan jouw situatie. Daarnaast kun je altijd zelf extra kraamzorguren inkopen tegen het geldende uurtarief.