Terugblik op de zomer 2024
Terugblik op de afgelopen maanden
De afgelopen maanden hebben we, net als andere kraamzorgorganisaties, de zorgduur moeten inkorten om ervoor te zorgen dat alle cliënten kraamzorg konden ontvangen. Gelukkig is dit goed gelukt! September is echter nog een drukke maand, dus we blijven scherp op onze planning om de kwaliteit van onze zorg te waarborgen. Alhoewel cliënten een kortere zorgduur hebben ontvangen zien we dit door duidelijke communicatie en een strakke planning niet terug als negatief punt in de cliënttevredenheid.
Cliënttevredenheid tijdens de zomer
Cliënten geven aan heel tevreden te zijn over de kraamzorg in de zomerperiode van dit jaar. De kraamverzorgende kreeg een hoog cijfer (9,1), een mooie stijging ten opzichte van vorig jaar (8,9). 94% van de cliënten vond de invloed van de kraamverzorgende precies goed: niet te veel en niet te weinig, tegenover 90% in de zomer van 2023. Ook over de samenwerking met de verloskundige was 98% van de cliënten tevreden, wat een lichte stijging is ten opzichte van 97% vorig jaar.
Ervaringen BabyManager tijdens de zomer
Veel van onze cliënten maken inmiddels succesvol gebruik van de digitale zorg via BabyManager, een app die aanvullend is op de fysieke kraamzorg. Dankzij deze service hebben onze cliënten, zelfs tijdens de drukste momenten, 24/7 toegang tot ondersteuning. Tijdens de zomer hebben we de tevredenheid over het gebruik van BabyManager onder onze cliënten uitgevraagd.
Uit deze uitvraag blijkt dat 41,3% van de cliënten tijdens de zwangerschap en/of kraamperiode gebruik heeft gemaakt van de digitale zorg via BabyManager. We verwachten dat dit percentage in de toekomst verder stijgt, aangezien we hebben gemerkt dat er soms extra uitleg nodig is over het gebruik en het inloggen.
Via de app kunnen cliënten instructiefilms bekijken over verschillende onderwerpen, zoals het verzorgen van de baby. 93,5% van de cliënten is tevreden over deze instructiefilms. Ook kunnen cliënten chatten of videobellen via BabyManager om vragen te stellen aan kraamzorgprofessionals. 91,5% van de cliënten is tevreden over de adviezen/antwoorden na gebruik van de chat of videobellen, waarvan 40,5% zelfs zegt heel tevreden te zijn.
Review van Tom over BabyManager *****
Wat zijn we blij geweest met de ondersteuning van het BabyManager team tijdens onze kraamperiode. Bij het eerste kindje weet je niet wat je overkomt en het is fantastisch dat je 24 uur per dag (ja, er zit iemand ‘s nachts) kunt chatten over je baby. Lieve, geduldige adviezen, soms nieuw en soms om gewoon even een second opinion te vragen over wat de reguliere kraamzorg overdag allemaal zei. Klein minpuntje: er zitten wat bugs in de app maar alsnog 5 sterren voor hoe waardevol het voor ons was.